به گزارش قدسآنلاین به نقل از تسنیم، سیدجعفر تشکری هاشمی درباره راهاندازی تراموا در تهران اظهار کرد: تراموا یک مُد حمل و نقلی در کنار سایر مدهای حمل و نقلی است که ظرفیتی شبیه به اتوبوسهای بی آر تی فعلی را دارد.
وی ادامه داد: اما زمانی باید به سمت مدهای حمل و نقلی لوکس برویم که مدهای فعلی را بتوانیم به نحو مطلوبی اداره کنیم؛ در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی بسیار نامطلوب است و در حالی که باید ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم، تعداد اتوبوسها به حدود ۱۲۰۰ دستگاه رسیده است که این وضعیت یک وضعیت بحرانی برای این حوزه محسوب میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: از سوی دیگر میدانیم که تراموا هزینههای بسیار سنگینی به شهرداری تهران تحمیل میکند زیرا یک مد حمل و نقلی گرانقیمت است و همان ظرفیتی که تراموا ایجاد میکند را میتوانیم با مبالغ کمتری در اتوبوسرانی را ایجاد کنیم.
وی گفت: فارغ از اینکه میتوانیم تراموا داشته باشیم، اولویتها باید بازسازی ناوگان اتوبوسرانی، تقویت این شبکه تا سقف ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس و اورهال قطارهای شبکه مترو باشد، بنابراین ابتدا باید به سمت حمل و نقل پایدار و بعد به سمت ایجاد سایر مدها حرکت کنیم.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه راهاندازی مدهای جدید حمل و نقل مانند تراموا هیچ ایرادی ندارد فقط باید اولویتها را مشخص کرد، افزود: مدیریت شهری نباید در اجرای این طرح شتابزده عمل کند به همین دلیل در جلسه هماندیشی که با حضور زاکانی شهردار تهران داشتیم مفصل صحبت کردیم و گفتیم اجازه بدهند در وهله نخست مطالعات طرح جامع شهر تهران کامل شود چراکه بخشی از طرح جامع ترافیک شهر تهران، مربوط به طرح جامع ریلی است که باید اطلاعات آن استخراج و نیازمندیهای شبکه انبوهبَر مترو و همچنین شبکه ریلی سبک مشخص شود؛ اگر نتیجه مطالعات به اجرای چنین طرحی منجر شد، بعد از تعیین اولویتها باید به آن پرداخت.
وی تصریح کرد: ممکن است بسیاری از موارد در اسناد بالادستی موضوعی به عنوان نیاز پیشبینی شده باشد اما زمانی میتوانیم آنها را اجرا کنیم که اولویتها به درستی اجرا شده باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بعد از تکمیل مطالعات ترافیک شهر تهران و تصویب آن در شورای شهر متناسب با اولویتها و همچنین متناسب با منابع مالی شهرداری تهران درباره اجرای تراموا تصمیمگیری خواهد شد، اما به نظر میرسد تراموا نمیتواند گزینه برتر برای شهر تهران باشد با این حال باید دید اقدامات شهرداری تهران برای جبران عقب ماندگیهای به کجا میرسد.
وی گفت: مشاورین در حال تکمیل مطالعات طرح جامع شهر تهران هستند و فکر میکنم این مطالعات میتواند طی سال جاری تکمیل شود و مراحل تصویب را در شورای شهر و شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور بگذراند.
انتهای پیام/
نظر شما